“Jullie vader is alles, inclusief zichzelf, kwijtgeraakt. Waar hij nu is weten we niet.”
*top 3 beste toneelstukken volgens TROUW 2021.
*Michael Bloos beste Nieuwkomer 2021

In de herfst van 2017 vertrekt Michaël’s vader naar Istanbul. Een paar weken later worden hij en zijn zus gebeld door het Ministerie van Buitenlandse Zaken.
Wat volgt is een surrealistische zoektocht door de nauwe straten van een eeuwenoude stad. Terwijl hun vader in een geheel andere werkelijkheid door diezelfde stad dwaalt dromend van Nobelprijswinnaar Orhan Pamuk en zijn Museum van de Onschuld.
voor mij, zei hij, is theatraliteit toch iets anders
voor mij is het enkel de spanning tussen de feiten en de fictie
tussen wat er live op het podium aanwezig is; de feiten
en dat wat er gesuggereerd wordt; de fictie
In Istanbul- bericht van de andere kant zoekt Michaël Bloos in een nieuwe tekst van Freek Vielen naar de grens van de werkelijkheid in relatie tot de psychoses en de vermissing van zijn vader. Een zoektocht naar wat het is zoon te zijn. Een zoektocht naar constructen van de werkelijkheid en zijn angst die te verliezen. Terwijl hij tegelijkertijd acteur is.
Credits
Concept en regie: Michaël Bloos, Spel: Gillis Biesheuvel, Martijn Nieuwerf en Michaël Bloos, Tekst: Freek Vielen, (winnaar Taalunie Toneelschrijfprijs 2014) Eindregie: Sanne van Rijn, Decor en muziek: Lucas Kramer
De voorstelling Istanbul – bericht van de andere kant is onderdeel van het Universum van de Waanzin, een zoektocht naar de zin van de waan in theater, film en podcast. Een project van Michaël Bloos en Stichting Nieuwe Helden met steun van Het Fonds Podium Kunsten, het Lira Fonds en Socialrun. En in samenwerking met Vlaams-Nederlands Cultuurhuis deBuren, Het Vijfde Seizoen, Tolhuistuin, Altrecht, Museum Dr. Guislain, Nederlands Instituut Turkije en Gemeente Zaanstad. Met dank aan de Master in Theatre, Toneelacademie Maastricht.
Première: oktober 2020, Frascati, Amsterdam. Zie agenda voor de complete speellijst.
Scènefoto’s: Moon Saris

PERS
NRC * * * *: “Kwetsbaar. ontroerend. Subtiel spel met realiteit en fictie.”
“Door Kramers ritmische, multi-instrumentale composities, de muzikale tekst van Freek Vielen en het intuïtieve spel van de acteurs wordt de afgrond van de waanzin voelbaar – en daarmee ook de angst van de zoon om in de voetsporen van zijn vader te treden.”
“Door middel van subtiel spel met fictie en werkelijkheid dompelt theatermaker Michaël Bloos het publiek onder in de psychose die zijn vader in zijn greep hield toen hij op reis in Istanbul verdween.”
Trouw * * * * : “Istanbul Toont de waanzinnige kracht van theater”
“Het is een omgeving waarin de zoektocht van de zoon gedijt: een letterlijke zoektocht, maar zeker ook een naar zichzelf, naar onderlinge relaties, naar de kern van theater, naar wat echt is en onecht, naar waar realiteit fictie wordt en wat theatraliteit is.”
Volkskrant * * * * : “Een spannende zoektocht van een zoon naar zijn bipolaire vader”
“Istanbul, bericht van de andere kant is een charmante performance die de ‘zin van de waan’ onderzoekt. Bloos en Biesheuvel vullen elkaar mooi aan in een charmante performance waarin ze de ander en zichzelf bevragen, grappige kunstzinnige zijwegen bewandelen, en dan weer even de rol van vader en zoon oppakken – om zo een stevig begin van het project neer te zetten.”
Theaterkrant: “Een hommage aan de waanzin”
