– Guy Coolen, directeur Operadagen
Jean Cocteau. Hét enfant terrible van de franse kunst wereld van jaren 20 van de vorige eeuw. De dichter, de schilder, de toneelschrijver, de romancier, de impresario, de decorontwerper, de cineast en bovenal de poseur. Maar ook een vervend avant-gardist wiens beste vrienden uit Diaghilev, Stravinsky, Picasso, Satie, Chaplin en Edith Piaf bestonden.
De jonge acteur en theatermaker Michaël Bloos laat het publiek kennis maken met de veelzijdige kunstenaar Jean Cocteau, wiens motto was: ‘ik ben een leugenaar die de waarheid spreekt’. In 1927 schreef hij de beroemde monoloog La voix humaine die zijn goede vriend Francis Poulenc in 1958 op muziek zette. Michaël Bloos schets een mooi tijdsbeeld van Jean Cocteau, met Parijs in de eerste helft van de vorige eeuw als middelpunt van de wereld.
tekst, spel Michaël Bloos
tekst Jean Cocteau
regie Mirjam Koen
licht Paul van der Zouwe

In La voix humaine heeft een vrouw een laatste telefoongesprek met haar minnaar die hun relatie kort daarvoor heeft verbroken. Wanhopig blijft ze zich vastklampen aan haar liefde voor hem en probeert ze de indruk te wekken dat het goed met haar gaat. Als blijkt dat hij voor haar verborgen houdt dat hij een ander heeft, komt ze langzaam tot het besef dat het enige dat hen nog verbindt de telefoondraad is die ze om haar hals gewikkeld heeft… Mezzosopraan Cora Burggraaf zingt en speelt de rol van Elle in deze intieme en aangrijpende versie met pianobegeleiding door Phyllis Ferwerda.
tekst Jean Cocteau
regie Gerrit Timmers, Mirjam Koen
muziek Francis Poulenc
piano Phyllis Ferwerda
vormgeving Gerrit Timmers
licht Uri Rapaport
kostuums Jacqueline de Maat
videocamera Huub LaurensFrans gezongen, Nederlands boventiteld
Sung in French, Dutch surtitled
Chante en français, surtitres néerlandaisEinde ca. 22.30 uur, incl. 20 min. pauze tussen de twee delen.
Mirjam Koen
Mirjam Koen is regisseur van toneelvoorstellingen, opera en muziektheater. Vanaf 1984 tot 2013 maakte ze deel uit van de artistieke leiding van Onafhankelijk Toneel. Ze regisseerde stukken uit het wereldrepertoire van onder anderen Ibsen, Tsjechov en Albee. Daarnaast maakte ze muziektheatervoorstellingen en montage-voorstellingen. Mirjam Koen was regelmatig te gast bij Theatergroep Carver. De operavoorstellingen die ze samen met Gerrit Timmers regisseerde bij Opera O.T., de Nationale Reisopera en De Nederlandse Opera waren te zien in onder andere Het Muziektheater en op festivals in binnen- en buitenland. Spelers met wie Mirjam Koen werkte ontvingen voor producties die zij regisseerde de Theo d´Or (Ria Eimers), de Louis d’Or (Bert Luppes) en de VSCD-mime prijs (René van ’t Hof). Voor haar werk ontving Mirjam Koen tweemaal de Albert van Dalsumprijs, tweemaal de Dommelsch Theaterprijs, de Prosceniumprijs en de Prijs van de Kritiek.